10 דברים שרציתם לדעת על מבצע חורב • דוד גדנקן

    דוד גדנקן No Comments on 10 דברים שרציתם לדעת על מבצע חורב • דוד גדנקן
    21:20
    02.05.24
    פנחס בן זיו No Comments on מפגיני שמאל באו לעורר פרובוקציות וגורשו בריקודים

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    במלחמת השחרור בתש"ח, יזם הצבא הישראלי החדש –צה"ל, מבצעים רבים כנגד שבעה צבאות ערב שניסו לחסל את מדינת ישראל. אחד ממבצעים אלה היה כנגד הצבא המצרי. 10 דברים שרצית לדעת על "מבצע חורב".

    א.  בשלבים האחרונים של מלחמת השחרור, בתקופה שבין דצמבר 1948 לינואר 1949, החליטה ממשלת ישראל לחדש המלחמה כנגד הצבא המצרי שהתמקם בדרומה של ישראל.

    ב. ממשלת מצרים סירבה והתנגדה בתוקף לקיים שיחות עם ישראל על הסכם שביתת נשק. חלק מהכוחות המצרים היו בדרום הארץ (כיס פלוג'ה) וחלקם בנגב. ישראל הבינה כי קיים סיכון גדול במימוש "דו"ח ברנדוט", הדיפלומט השבדי שנשלח מטעם האו"ם והמליץ למסור שטחי הנגב למדינות ערב.

    ג.  צה"ל יצא למבצע רחב היקף כנגד חיל המשלוח המצרי בנגב ובחלקו המזרחי של מדבר סיני. המטרה הייתה להדוף את הכוחות המצריים ולשחרר את אזורי הדרום והנגב ולהביאם להיות חלק אינטגרלי של מדינת ישראל.

    ד.  הוחלט כי שם המבצע יהיה "חורב". הר חורב, אחד משמותיו של הר סיני עליו ניתנה התורה, נמצא בסיני. כיוון שאחת ממטרות המבצע היה לכבוש גם את אזור מזרח סיני, נקראה הפעולה הצבאית "מבצע חורב". באופן מעשי היה למבצע הצבאי שם נוסף: "מבצע עין" והסיבה: ארבע יעדי הכיבוש החשובים ביותר היו : 1) עוג'ה- ישוב נבטי עתיק בנגב המערבי בסמוך לכתף ניצנה. 2) עסלוג'- בסמוך לכפר בדואי בשם ביר עסלוג' שהיה ממוקם ליד צומת משאבים, דרומית לקיבוץ רביבים. 3) אבו עגילה- צומת דרכים חשובה, עליה משלט צבאי מצרי בגובה 150 מ' מעל פני הים, בין ניצנה לאל-עריש (מוצב מצרי שחזר ונכבש במבצע קדש 1956 ובמלחמת ששת הימים ב1967). 4) אל עריש –עיר בצפון חצי האי סיני ושוכנת לחוף הים התיכון.

    ה.  תכנית "מבצע חורב" הייתה להרוס ולהשמיד את הכוח הצבאי המצרי, זה שפלש לשטחה של מדינת ישראל. צה"ל החליט לרכז מאמץ גדול לכיבוש הדרום והנגב. רוכזו למבצע 5 חטיבות לוחמות. שתי חטיבות ששרתו בדרום הארץ (חטיבת הנגב וחטיבה 8 המשוריינת) ושלוש חטיבות שנרתמו למבצע ממרכז הארץ ומצפונה (חטיבות גולני, הראל ואלכסנדרוני).

    ו.  למפקד המבצע מונה האלוף יגאל אלון, לשעבר מפקד הפלמ"ח ובזמן מלחמת השחרור מפקד חזית הדרום. כקצין המבצעים של "מבצע חורב" מונה סגן אלוף יצחק רבין. תכניתו של אלון הייתה כי בשלב הראשון יסולק הצבא המצרי מתחומי הנגב. על חטיבת גולני הוטל לבצע התקפת הטעייה ברצועת עזה, כדי לרתק הצבא המצרי לרצועה, בו זמנית חטיבת הנגב, חטיבה 8 המשוריינת יכבשו את אזור עוג'ה. תפקידה של חטיבת אלכסנדרוני היה, לגרש ולחסל את הכח המצרי שהיה בכיס פלוג'ה (כיום האזור של צומת פלוגות בדרך לקריית גת ובסמוך למצודת יואב).

    ז.  השלב השני שתוכנן ל"מבצע חורב" היה לכתר את הצבא המצרי בתוך רצועת עזה ובהמשך לתוקפו ולהביסו. מבצע חורב החל ביום רביעי כ' כסלו תש"ט, 22 בדצמבר 1948.

    ח.  בפתיחת המבצע תקפו כוחות מחטיבת גולני, מזרחית לעיר חאן יונס .המצרים שבד"כ אינם לוחמים בשעות הלילה, חייבו לשעות הבוקר והחלו בהתקפה קשה ומסיבית באמצעות טנקים, כלים יורקי אש (להביורים) שהוסעו על כלי רכב וכוחות רגליים. הבעיה העיקרית לכח הישראלי הייתה תקלות בגין מזג אוויר קשה וגשום מאד. כלים רבים הושבתו בגין הבוץ הכבד. לצה"ל היו נפגעים רבים. ניתנה הוראת נסיגה שלא בוצעה עקב אי היכולת לפנות פצועים. למרות הקשיים המטרה הושגה, המצרים החלו להזרים כוחות גדולים לתוך רצועת עזה ובכך אפשרו לכוחות צה"ל להיערך לפעולה העיקרית מדרום לרצועה.

    ט.  חטיבת הנגב וחטיבת השריון התקדמו ברכביהם בלילה בנסיעה איטית באורות כבויים, לכיוון חולות חלוצה במטרה לכבוש את מוצבי המצרים בעסלוג' ובהמשך כמטרה עיקרית לנוע לכיוון העיר רפיח. כח נוסף בפיקודו של חיים בר לב (לימים רמטכ"ל צה"ל ושר בממשלת ישראל וכו'), נא מבאר שבע בדרך מדברית עתיקה שעוברת בשבטה . המצרים שהותקלו ברחו. כוחות צה"ל נכנסו לתוך סיני וכבשו את שדה התעופה של אל עריש, אבל ההמשך היה בעייתי עקב התערבות האו"ם ונשיא ארה"ב.

    י.  חובה לציין כמה מהתופעות הייחודיות שקרו ב"מבצע חורב ". 1)במסגרת המבצע הנחית חיל הים הישראלי כוח בסירות גומי בחוף סיני. היו אלה צוות הנדסה דהיינו חבלנים שביצעו פיצוץ של מסילת הברזל בין רפיח לאל עריש. 2) במהלך המבצע פגעו מטוסי ספיטפייר מצריים במטוס קל של חיל האוויר הישראלי , הפילו המטוס ואת טייסו (גיבור ישראל הטייס צבי זיבל הי"ד). 3)מועצת הביטחון של האו"ם נקראה לכינוס חירום,עקב הפלישה של צה"ל לסיני. המועצה הציגה אולטימטום לישראל לנסיגה מידית לגבול הבינלאומי. לאולטימטום החריף הצטרף במלוא כוחו נשיא ארה"ב דאז, הארי טרומן. יגאל אלון כמפקד חזית הדרום ניסה בטיעונים רבים לשכנע את ראש הממשלה, דוד בן גוריון, שלא לסגת. בן גוריון לא השתכנע ונתן פקודה לנסיגה שאכן בוצעה. 4) ניסיונה של חטיבת אלכסנדרוני לכבוש את כיס פלוג'ה – נכשל. 5) הצבא הבריטי שכח גדול שלו שהה ותוגבר בעקבה, ניסה לעזור לכוחות המצריים ושלח מטוסי סיור שטסו מעל כוחות צה"ל. חיילינו לא נבהלו ואדרבא השיבו בתקיפת המטוסים הבריטיים והפילו חמישה מהם. 6) "מבצע חורב" לא הצליח במלואו, בחלקו זכה להצלחה רבה. כוחות מצריים נשארו ברצועת עזה ובכיס פלוג'ה. המבצע הסתיים ב7 בינואר 1949 (היום לפני 66 שנים). בעקבות המבצע שוכנעו המצרים והחלו בשיחות של משא ומתן על שביתת נשק. השיחות הסתיימו בחתימה על הסכם שביתת נשק ישראל-מצרים שהתקיים ב24 בפברואר 1949.



    0 תגובות